Okno żywieniowe — dieta IF

okno żywieniowe dieta if

Dieta IF, czyli Intermittent Fasting to bardzo restrykcyjny plan żywienia, który powoduje różne emocje — zaciekawienie, ale i budzi w niektórych osobach kontrowersje. Główne założenie to podział na fazy — okres postu przerywanego oraz okno żywieniowe. Dieta IF bywa nazywana także dietą 8-godzinną. Tutaj nieważne ile jesz — kluczowa jest pora, a dokładnie odpoczynek od jedzenia i powstrzymanie się od posiłków. Do dziś dietetycy przypominają, że najzdrowsza dieta to spożywanie 4 lub 5 posiłków w ciągu dnia w równych odstępach, najlepiej 3-4 godzin. Co jednak z okresowym postem? Czy taki sposób żywienia jest zdrowy? Jakie są jego zalety? Czy ma wady? Na czym dokładnie polega? Dowiedz się, czym jest okno żywieniowe i czy warto wprowadzić go do swojej codziennej diety!

Na czym polega dieta IF? Zasady diety

Dieta IF (Intermittent Fasting) zakłada okno żywieniowe, w którym spożywasz, co tylko chcesz i w jakich ilościach masz ochotę oraz post przerywany, podczas którego pod żadnym pozorem nie możesz jeść żadnych dań. Wtedy dozwolona jest jedynie woda mineralna, kawa i herbata bez cukru. Pierwsze dni tego typu diety mogą być ciężkie dla Twojego organizmu przez restrykcyjne, ale i proste zarazem zasady. W początkowej fazie możesz skarżyć się na spadek energii w ciągu dnia, ale powinno to minąć, gdy tylko organizm przyzwyczai się do nowego sposobu odżywiania.

Posiłki, które dostarcza się w trakcie okna żywieniowego, muszą być oparte o zasady zdrowego odżywiania. Powinny to być zdrowe i odpowiednio zbilansowane potrawy, które zawierają witaminy i minerały potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Musisz pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości kalorii — w innym wypadku niejedzenie może przyczynić się do zaburzenia produkcji enzymów trawiennych. Warto więc już wcześniej wyrobić sobie zdrowe nawyki żywieniowe, aby tylko zmienić porę ich dostarczania. Dieta IF ogranicza tłuszcz, a także spożywanie pustych kalorii. Co ważniejsze, dla najlepszych efektów poleca się tę dietę stosować 7 dni w tygodniu — bez żadnej przerwy! Dorzuć do tego regularną aktywność fizyczną, a wymarzony cel osiągniesz, zanim się obrócisz!

Metody odżywiania się według diety IF

W zależności od tego, jaki rodzaj diety IF stosujesz, codzienne posiłki wyglądają nieco inaczej. Najbardziej popularna wersja zakłada konkretny czas, w którym spożywamy 100% przygotowanych posiłków na cały dzień. Najprościej można ująć zasady diety IF jako 8 godzin jedzenia (okna żywieniowego), a 16 godzin przerwy — postu. Niektóre osoby decydują się na jeszcze bardziej restrykcyjny krok i postępują zgodnie z tym, że w dni postu dopuszcza się spożycie jedynie 400-600 kalorii i to zazwyczaj w postaci jednego posiłku.

Stosowanie diety IF — komu jest zalecana?

Dieta Intermittent Fasting to restrykcyjny plan żywieniowy, dlatego nie przyniesie zamierzonych korzyści każdemu. Stosowanie postu przerywanego poleca się osobom w ciągłym biegu, dla których dzień jest zdecydowanie za krótki i chcieliby codziennie wydłużać dobę. Dietę okienkową polubią również osoby, które nie mają czasu na liczenie kalorii i regularne posiłki. Poleca się ją osobom, które chcą w krótkim czasie zrzucić zbędne kilogramy i wysmuklić sylwetkę. Przed zastosowaniem tej diety zalecany jest kontakt z lekarzem i wykonanie podstawowych badań, które pozwolą określić, czy ten sposób żywienia wpływa pozytywnie na organizm.

Efekty diety IF

Dieta okienkowa umożliwia odczucie głodu, które potrzebne jest dla prawidłowego funkcjonowania metabolizmu. Odpoczywając od jedzenia przez okres postu przerywanego dajemy organizmowi czas na przejście przez proces trawienia. Takie sytuacje wpływają również na szybsze zrzucanie zbędnych kilogramów.

Zalety diety okienkowej

Stosowanie diety IF pozytywnie wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej. Wprowadzenie postu Intermittent Fasting IF sprawi, że szybko pozbędziesz się niechcianej masy ciała, ale przy tym nieuniknione będzie ograniczenie swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Kilkugodzinny post ułatwia trzymanie się diety. Motywuje do tego, aby nie podjadać kalorycznych przekąsek.

Sprawdź inne zalety diety IF:
– nie zakłada wykluczeń żadnych produktów – jesz to, na co masz ochotę i to, co lubisz,
– lepsze samopoczucie, potwierdzone przez sporo osób będących na diecie IF,
– większa ilość energii, potrzebnej na cały dzień,
– lepszy sen,
– komfort – jeśli Twój post przerywany wypadnie na godziny poranne, bez wyrzutów sumienia możesz wyjść do pracy bez śniadania, które określa się jako najważniejszy posiłek w ciągu dnia – tutaj jest inaczej,
– oszczędność czasu – nie musisz przygotowywać posiłków na konkretne pory, aby zjeść je regularnie,
– elastyczność.

Wady diety IF

Niektórzy, zwłaszcza na początku, zanim przyzwyczają się do tej diety, a raczej sposobu odżywiania, muszą liczyć się z tym, że ich organizm opanuje uczucie wilczego głodu lub ogromna chęć zjedzenia czegoś słodkiego.


Pamiętaj, że zbyt duża redukcja ilości kalorii może skutkować problemami z hormonami, dlatego tak ważny jest stały kontakt z lekarzem. U kobiet może to skutkować zaburzeniami z miesiączkowaniem. Dbaj o wykonywanie regularnych badań i obserwuj uważnie to, co dzieje się z Twoim ciałem. Jeśli trzeba, zmień dietę na inną — nawet jeśli efekty wizualne będą się satysfakcjonować.

zasady diety if

Przeciwwskazania do stosowania postu przerywanego

Diety nie powinny stosować osoby, dla których będzie stanowić zbyt duże wyzwanie. Wiąże się to z tym, że posiłki spożywa się w porze okna żywieniowego. Zdrowa dieta nie może być utrudnieniem — ma ułatwiać codzienne życie, polepszać samopoczucie i przynosić korzyści zdrowotne. Jeśli tak nie jest, czas na zmianę.


Stosowania Intermittent Fasting zabrania się kobietom w ciąży oraz w okresie karmienia. Nie zalecana jest także osobom po przebytych operacjach i poważnych chorobach.


Oczywistym przeciwwskazaniem do rozpoczęcia diety IF są zaburzenia odżywiania oraz złe wyniki podstawowych badań — zwłaszcza badania krwi.

Okno żywieniowe a dieta pudełkowa

Stosowanie okna żywieniowego możesz rozpocząć także z dietą pudełkową. Catering dietetyczny przygotuje dla Ciebie gotowe dania. Dzięki temu ułatwiasz sobie spożycie kalorii na poziomie odpowiednim dla Twojego dziennego zapotrzebowania. Wystarczy jedynie, że dostosujesz się do spożycia dań w określonych odstępach czasu.

Wymieniaj punkty na dietę!

Program lojalnościowy - zbieraj punkty i wymieniaj na dni darmową dietę!

Ostatnia aktualizacja