Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Marchewka — właściwości

Marchew to bardzo smaczne warzywo, które można wykorzystać w kuchni na wiele różnych sposobów. Idealnie komponuje się z posiłkami na słono, jak i na słodko. Na dodatek marchewka jest bardzo zdrowa — zawiera mnóstwo witamin, które są niezbędne do codziennego funkcjonowania organizmu. Sprawdź, dlaczego warto jeść marchew! Koniecznie uwzględnij ją w swoim codziennym jadłospisie.
marchewka właściwości

Marchew — składniki odżywcze

Marchewka jest docenianym od wielu lat warzywem — jest smaczna i pełna witamin. Marchewka zawiera kwas foliowy, błonnik pokarmowy. Oprócz tego jest bogatym źródłem karotenoidów oraz witaminy E i prowitaminy A. Marchewka jest także pełna składników mineralnych, takich jak: magnez, wapń, żelazo, cynk, sód, miedź i fosfor.

Wartości odżywcze marchewki w 100 g:

  • węglowodany – 8,7 g;
  • białko – 1,0 g;
  • tłuszcze – 0,2 g;
  • błonnik pokarmowy – 3,6 g.

Marchew zawiera zaledwie 27 kcal w 100 g i mogą ją jeść również osoby, które chorują na cukrzycę czy insulinooporność. Marchewka ma niski indeks glikemiczny. Idealna jest także dla osób, które chcą zrzucić trochę zbędnych kilogramów.

Jej spożywanie wpływa korzystnie na organizm, ponieważ ma w sobie niezbędne składniki mineralne.

Odmiany marchwi

Pierwsze marchewki (dzikie) rosły w Azji Środkowej. Wtedy zbierało się je dla korzenia, który wykorzystywano w medycynie. Marchew hodowana jest od około X wieku. Do Europy przybyła z Afganistanu, a najpopularniejszymi odmianami w tamtych czasach były marchewki białe, fioletowe oraz żółte.

Marchew czerwona (pomarańczowa)

Pomarańczowa marchew, która jest obecnie najbardziej znaną odmianą, pojawiła się trochę później, bo dopiero około XVII wieku w Holandii. Chętnie po nią sięgamy ze względu na jej smak, ale przede wszystkim zawarty beta-karoten, który przedłuża opaleniznę.

Marchew biała (White Satin)

Ta odmiana marchewki ma lekko słodkawy smak. Zawiera podobne składniki odżywcze i witaminy jak w przypadku pomarańczowej marchewki. Często wykorzystuje się ją w kuchni, by przygotować zupy krem czy zapiekanki warzywne. Przecier z białej marchwi dodawany jest do soków owocowo-warzywnych.

Marchew fioletowa (czarna)

Niewiele osób wie, że fioletowa marchew zawiera około 40% więcej beta-karotenu niż jej pomarańczowa siostra. W smaku przypomina pomarańczową marchew, ale niektórzy uważają, że jest mniej słodka. Naturalnie fioletowe ciasto? Z tą odmianą marchewki to możliwe! Fioletowa marchew doskonała jest jako składnik sałatki, sok czy nawet frytek. Koniecznie spróbuj.

wartości odżywcze marchwi

Beta karoten zawarty w marchwi

Marchewka to warzywo, które symbolizuje zdrowie i urodę — szczególnie jeśli chodzi o cerę. Zawiera beta-karoten – najważniejszy przeciwutleniacz, który znajdziemy w marchewce. Korzystnie wpływa na koloryt skóry i przedłuża opaleniznę. Marchew obecna jest również w składzie kosmetyków. Wspomaga leczenie trądziku i hamuje powstawanie zmarszczek. Zapobiega też powstawaniu przebarwień i innych plam oraz sprawia, że skóra ma piękny złoty odcień. Dzięki zawartości prowitaminy A dodatkowo odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci.

Przyswajalność beta-karotenu zwiększa się, gdy poddamy marchewkę obróbce termicznej.

Marchewka nie tylko wzmaga opaleniznę, lecz także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność i może ochronić przed rozwojem nowotworów. Poniżej znajdziesz więcej informacji na temat zdrowotnych właściwości marchwi!

Marchew gotowana a surowa — która ma więcej właściwości zdrowotnych?

Surowa marchewka ma niski indeks glikemiczny. Po gotowaniu indeks glikemiczny marchewki wzrasta, dlatego diabetycy powinni spożywać marchew surową. Polecamy również świeżo wyciśnięty sok z marchwi, który nie tylko charakteryzuje się niesamowitym smakiem i aromatem, ale jest też bardzo zdrowy. Picie soku z marchwi dba o odpowiednie nawodnienie organizmu i dostarcza niezbędnych składników odżywczych oraz witamin. Doskonale smakuje w połączeniu z jabłkami, brzoskwiniami czy bananami.

Marchew charakteryzuje się też innymi właściwościami prozdrowotnymi:

1) silne działanie antynowotworowe,

2) wspomaganie funkcjonowania jelit,

3) wspieranie układu odpornościowego,

4) dbanie o odpowiedni poziom cholesterolu we krwi.

Marchewka dobra dla oczu

To nie mit! Jedzenie marchewki poprawia wzrok. Dzięki zawartości prowitaminy A i luteiny marchewka wspiera widzenie. Pomaga także w leczeniu jaskry i zaćmy. O marchewkę w codziennej diecie powinny zadbać przede wszystkim osoby, które pracują w biurze i wiele godzin w ciągu dnia spędzają przed ekranem komputera.

zastosowanie marchewki w kuchni marchewka jak spożywać marchewkę

Pożywne propozycje dań z marchewką w roli głównej

  • frytki z marchewki z sosem jogurtowym,
  • zupa krem z pieczonej marchewki z natką pietruszki i pestkami dyni,
  • placki z marchwi,
  • dżem marchewkowy,
  • ciasto marchewkowe.

A jak Zdrowy Catering wykorzystuje marchewkę w swoich daniach? Oto jedne z naszych gotowych posiłków, w których króluje marchew: morszczuk w sosie cytrynowym z kaszą gryczaną i surówką z marchewki, koktajl imbir-marchew-jabłko-banan oraz marchewkowe kotlety pieczone z ryżem w sosie cebulowym. Mniam!

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy:

dieta 1500 kcal

Dieta 1500 kcal

Dieta 1500 kcal uważana jest za najbardziej uniwersalną dietę odchudzającą.

dieta jabłkowa zasady

Dieta jabłkowa

Dieta jabłkowa to jedna z najbardziej restrykcyjnych diet o prostych

dieta 2000 kcal

Dieta 2000 kcal

Dieta o kaloryczności 2000 kcal dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych,

dieta na cholesterol, dieta cholesterolowa

Dieta na cholesterol

Dieta na obniżenie cholesterolu to plan dietetyczny, który skutecznie utrzymuje

dieta bananowa efekty

Dieta bananowa

Dieta bananowa to jedna z tych, które w ostatnim czasie

dieta jajeczna

Dieta jajeczna

Dieta jajeczna to plan żywieniowy, który skupia się na spożywaniu