Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Witamina B9: dlaczego należy ją dostarczać do organizmu?

Witamina B9

Witamina B9 jest bardziej znana pod nazwą „kwas foliowy”. Dlaczego odgrywa ona tak ważną rolę? Za co odpowiada? W jakich produktach jest stosunkowo sporo witaminy B9? O tym i o wielu innych aspektach dowiesz się czytając poniższą lekturę!

Witamina B9: co to jest?

Kwas foliowy to syntetyczna forma witaminy B9. Występuje ona w przyrodzie w formie folianów. Niestety, nie jest syntezowana w organizmie. W związku z musi być dostarczana do niego wraz ze spożywanymi daniami.

Jeśli chcesz, aby wszystko było odpowiednio policzone, zdrowe i smaczne, to zachęcamy do skorzystania z cateringów dietetycznych od Zdrowy Catering.

Jaka jest kluczowa różnica między kwasem foliowym i folianami? To wchłanialność z przewodu pokarmowego. Co ciekawe, jest wiele związków, które ograniczają biodostępność folianów z warzyw i owoców (są one cennym źródłem witaminy B9). A to przyczynia się do tego, że syntetyczny kwas foliowy przyswaja się lepiej.

Foliany cechują się dużą wrażliwością na obróbkę termiczną i działanie promieniowania słonecznego.

Co jeszcze jest istotne? W organizmie kwas foliowy jest przekształcany do aktywnej biologicznie formy. Chodzi o 5-metylotetrahydrofolian.

Niestety, nierzadko pojawiają się informacje o osobach, które borykają się z zaburzeniami pod kątem metabolizmu kwasu foliowego. A to jeden z powodów, dla którego pacjenci powinni rozważyć suplementy diety (uwzględniając metylowaną formą kwasu foliowego).

osoba zastanawiająca się nad czymś

Źródła kwasu foliowego

Charakterystyka witaminy B9 powoduje, że szczególnie rekomendowane są świeże warzywa. Co ważne, chodzi o produkty surowe. Nie powinny być one poddawane żadnym obróbkom oraz długo przechowywane w lodówce/zamrażarce.

Co warto szczególnie uwzględnić w swojej codziennej diecie, aby nie zabrakło kwasu foliowego? Są to:

  • szpinak
  • biała fasola
  • korzeń i liście pietruszki
  • szparagi
  • groch
  • brukselka
  • brokuły
  • jarmuż
  • żółtko jaja kurzego
  • drożdże
  • awokado
białej fasoli, pietruszki, grochu

Skutki niedoboru kwasu foliowego – jak rozpoznać?

Jeśli nie zatroszczysz się o to zagadnienie, to musisz liczyć się ze skutkami niedoborów kwasu foliowego. A jak witamina B9 nie będzie dostarczana we właściwych ilościach, to mogą pojawić się np. objawy neurologiczne. Są to przede wszystkim:

  • zaburzenia mowy
  • zaburzenia wzroku
  • drętwienie rąk i nóg
  • mrowienie
  • zaburzenia pamięci
  • problemy z koncentracją
  • pogorszenie nastroju
  • wahania nastroju
  • kłopoty z chodzeniem

A to tylko początek. Eksperci zauważają, że niedobór witaminy B9 skutkuje też:

  • owrzodzeniami w jamie ustnej
  • bladą cerą
  • osłabieniem i zmęczeniem
  • bólami głowy
  • przebarwieniami płytki paznokciowej
  • dyskomfortem w czasie oddychania

Z czym jeszcze trzeba się liczyć? Z rozmaitymi schorzeniami:

  • niedokrwistość (anemia)
  • zaburzenia układu pokarmowego
  • osteoporoza
  • choroby układy krążenia (np. miażdżyca, wylew krwi do mózgu)

Bardzo uważne muszą być kobiety „w błogosławionym stanie”. W końcu niedobory kwasu foliowego przyczyniają się do wad płodu i poronień!

kobieta w ciąży

Objawy nadmiaru witaminy B9 – jak rozpoznać?

Tego typu sytuacje występują zdecydowanie rzadziej (w porównaniu do niedoborów kwasu foliowego). Wszystko dlatego, że witamina B9 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Poza tym nadmiary są usuwane z organizmu wraz z moczem.

Zbyt wysoki poziom witaminy B9 nie powinien być oczywiście bagatelizowany. Z czym trzeba się liczyć?

  • nadmiar kwasu foliowego maskuje niedobór witaminy B12, co prowadzi do uszkodzeń w obrębie układu nerwowego
  • zaburzenia przewodu pokarmowego
  • alergie
  • kłopoty ze snem
  • stany depresyjne
  • rozdrażnienie

Na suplementowanie kwasu foliowego powinny bardzo uważać kobiety w ciąży. Jeśli dawki będą zbyt wysokie, to mogą przez to potem cierpieć dzieci. W ich przypadku jest większe ryzyko zachorowania na astmę.

Na suplementy diety z kwasem foliowym powinni też uważać seniorzy i pacjenci, którzy zmagają się z chorobami nowotworowymi.

dziadek-babcia czytająca ulotkę leku

Na co pomaga witamina B9?

Kwas foliowy odpowiada za szereg istotnych funkcji w każdym organizmie.

Chodzi m.in. o metabolizm homocysteiny, neuroprzekaźnictwo i syntezę czerwonych krwinek.

Ważna jest na pewno regulacja poziomu homocysteiny. W jaki sposób? Kwas foliowy obniża poziom homocysteiny. Dzięki temu jest możliwe jej przekształcenie do metioniny. A wysokie stężenie homocysteiny przyczynia się np. do podwyższenia poziomu złego cholesterolu we krwi.

Kwas foliowy uczestniczy w syntezie nukleotydów, które są wykorzystywane w produkcji DNA. Jeśli poziom witaminy B9 będzie nieodpowiedni, to może to wpłynąć na rozwój niektórych typów nowotworów…

Kwas foliowy przyczynia się również do braku anemii.

Kwas foliowy to istotny składnik spermatogenezy. Jeśli zatem dopuścisz do niedoboru witaminy B9, to niestety trzeba liczyć się z zaburzeniami płodności u kobiet.

Witamina B9 korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego.

Bardzo ważna jest suplementacja kwasu foliowego w ciąży. W końcu ta witamina m.in. znacznie zmniejsza poważne zaburzenia rozwoju płodu (chodzi np. o rozszczep kręgosłupa), gwarantuje dobry stan naczyń krwionośnych i erytrocytów.

W okresie laktacji również nie można zapominać o tej witaminie. Choćby po to, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedokrwistości u dziecka.

kobieta w ciąży albo bawiąca się z małym dzieckiem

Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę B9 zależy głównie od wieku.

W przypadku dzieci należy dostarczać od 200 µg do 300 µg na dobę. Jeśli chodzi o młodzież i dorosłych, to dawka wzrasta do 400 µg na dobę.

Oczywiście, zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B9 mają kobiety ciężarne i karmiące mamy. Panie powinny przyjmować nawet od 500 µg do 600 µg kwasu foliowego na dobę.

osoba zastanawiająca się nad czymś-zamyślona kobieta

Czy warto suplementować witaminę B9?

Regularne, zdrowe jedzenie – jeśli na co dzień będziesz stosować taką odpowiednio zbilansowaną dietę, to najprawdopodobniej nie będzie potrzeby korzystania z suplementów diety.

Jakie osoby powinny zaś o tym pomyśleć?

  • kobiety w ciąży
  • karmiące matki
  • rodzice noworodków (zwłaszcza tych z niską masą urodzeniową)
  • nastolatkowie w okresie dojrzewania
  • pacjenci cierpiący na schorzenia układu pokarmowego
  • osoby palące papierosy
  • osoby nadużywające napojów alkoholowych
  • kobiety, które stosują antykoncepcję hormonalną
  • ludzie często korzystający z solarium
  • osoby zażywające leki przeciwpadaczkowe

Wskazaniem do suplementacji jest także uboga dieta. Jeśli masz stwierdzony np. niedobór żelaza, to należy koniecznie pomyśleć o dodatkowych preparatach.

Pamiętaj, aby podejmować decyzje wraz ze swoim lekarzem. Ewentualnie możesz skonsultować się z dietetykiem lub farmaceutą.

szukający czegoś na komputerze

Witamina B9: czy cateringi dietetyczne ją uwzględniają?

Tak naprawdę nie ma innej możliwości. Dietetycy w czasie układania jadłospisów biorą pod uwagę rozmaite, ważne składniki. A witamina B9 jest szczególnie istotna. Dlatego zestawy pudełkowe są tak komponowane, aby było jej pod dostatkiem.

Jak odbywa się wybór odpowiedniego zestawu w przypadku naszego podmiotu Zdrowy Catering? Klienci mogą skorzystać z różnych kalkulatorów. Nie ma przeszkody, aby skonsultować się także z naszymi dietetykami. Dzięki temu eksperci poznają Twoją sytuacją i będą wiedzieć, jakie jest zapotrzebowanie (m.in. właśnie na kwas foliowy).

dietetyk w trakcie układania jadłospisu

Czego nie ma w starannie przygotowanych zestawach pudełkowych?

Dlaczego Polacy coraz chętniej decydują się na zestawy pudełkowe? Ponieważ wiedzą, że są one zdrowe i smaczne. Dzięki nim można także realizować rozmaite cele. To np. zgubienie kilku kilogramów lub nabranie masy mięśniowej.

Aby to wszystko było możliwe, trzeba korzystać z dobrej jakości produktów. I tak się właśnie dzieje w Zdrowym Cateringu. Kucharze przyrządzają posiłki tylko na bazie odpowiedniej jakości mięs, warzyw, owoców itd.

Nie stosujemy zaś niezdrowej żywności. Czyli nieświeżej, przeterminowanej itp. W naszych jadłospisach nie ma także rozmaitych, szkodliwych dodatków.

szczęśliwa osoba jedząca posiłek

Podsumowanie o witaminie B9 – dlaczego należy ją dostarczać do organizmu?

Witamina B9 to inaczej kwas foliowy.

Kwas foliowy odpowiada za wiele zagadnień. To np.: metabolizm homocysteiny, przeciwdziałanie anemii, czy uczestnictwo w syntezie nukleotydów. Analizowana witamina przyczynia się też do prawidłowego działania układu nerwowego.

Najwięcej witaminy B9 jest w świeżych warzywach (surowych). Chcesz poznać cenne źródła kwasu foliowego? Szczególnie polecane są: szpinak, biała fasola, korzeń i liście pietruszki, szparagi, groch, a nawet żółtko jaja kurzego.

Objawy niedoboru kwasu foliowego są różne. To np. zaburzenia neurologiczne (m.in. kłopoty z mową i wzrokiem). Trzeba się także liczyć z owrzodzeniami w jamie ustnej, bladą cerą i rozmaitymi schorzeniami (np. niedokrwistość, osteoporoza, zaburzenia układu pokarmowego, choroby układy krążenia).

Bardzo groźne są niedobory kwasu foliowego w trakcie ciąży, ponieważ przyczyniają się do wad płodu i poronień.

Nadmiar witaminy B9 jest relatywnie rzadki. Jeśli do niego dojdzie, to głównymi objawami są: uszkodzenia w obrębie układu nerwowego, zaburzenia przewodu pokarmowego, alergie, czy stany depresyjne.

Jakie jest zapotrzebowanie? W przypadku dorosłych to około 400 µg kwasu foliowego na dobę.

Suplementacja jest polecana: kobietom w ciąży, karmiącym mamom, niektórym noworodkom, czy osobom cierpiącym na schorzenia układu pokarmowego.

Zdrowe i smaczne diety pudełkowe (zawierające stosowne ilości kwasu foliowego) oferuje Zdrowy Catering!

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy:

witarianizm

Witarianizm

Dieta witariańska to rodzaj diety roślinnej, która przede wszystkim wyklucza

dieta wikinga

Dieta wikinga

Chcesz wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojej codziennej diety i

dieta 1200 kcal

Dieta 1200 kcal

Chcesz możliwie jak najbardziej przyspieszyć utratę wagi? To doskonale trafiłaś,

co jeść po treningu

Co jeść po treningu

Prawidłowo zaplanowany, opracowany i zbilansowany posiłek po treningu jest bardzo