Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Witamina B7: sprawdź najistotniejsze informacje

Witamina B7

Czym cechuje się witamina B7? Jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkich najważniejszych faktów na temat biotyny, to zapraszamy do dzisiejszego poradnika!

Witamina B7: co to jest?

Witamina B7 jest znana też jako biotyna lub witamina H. Bierze ona udział w rozmaitych procesach zachodzących w organizmie (np. w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów oraz syntezie białek i kwasów tłuszczowych). Biotyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie różnych narządów i układów.

To organiczny związek chemiczny, który rozpuszcza się w wodzie. Ciekawostką jest to, że witamina B7 powszechnie występuje w przyrodzie. Np. jest generowana przez bakterie i niektóre grzyby.

Tablica Mendelejewa

Najważniejsze źródła biotyny

Osoby zainteresowanie witaminą B7 mogą na co dzień korzystać z rozmaitych produktów. Do cennych źródeł biotyny należą głównie:

  • mięso
  • wątróbka (np. wieprzowa, drobiowa, wołowa)
  • ryby (przede wszystkim sardynki i łosoś)
  • warzywa (m.in. kalafior, marchewka, pomidory)
  • owoce (np. banany, arbuzy, grejpfruty, melony)
  • gotowane jaja kurze
  • brązowy ryż
  • soja
  • mleko
  • otręby
  • mąka pełnoziarnista
  • orzechy
  • nasiona słonecznika
  • migdały
osoba łowiąca ryby

Skutki niedoboru witaminy B7 – jak rozpoznać?

Jeżeli na co dzień stosujesz dobrze zbilansowaną dietę, to raczej nie musisz się martwić. Są małe szanse, że dotkną Cię objawy niedoboru biotyny. Jeśli zaś jadasz nieregularnie i dodatkowo rzeczy pierwsze z brzegu, to zapraszamy do skorzystania z profesjonalnego podmiotu cateringowego Zdrowy Catering.

Kto jest najbardziej narażony na niedobory witaminy B7? Osoby, które przechodzą żywienie jelitowe. Z podobnym problemem muszą liczyć się:

  • pacjenci dializowani
  • ludzie z nadmiernym stężeniem hormonów steroidowych w organizmie
  • alkoholicy

Co jeszcze powoduje obniżenie poziomu witaminy B7? Może to być pochodna złuszczającego zapalenia skóry, przyjmowania niektórych antybiotyków lub medykamentów przeciwdrgawkowych, czy monotonnej diety (przede wszystkim bogatej w… surowe jaja).

Jakie są najważniejsze skutki niedoboru biotyny?

  • anemia (prowadzi do zmęczenia i większej senności)
  • bóle mięśni
  • zapalenie spojówek (a to utrudnia widzenie)
  • rumień
  • kłopoty skórne (np. stany zapalne, łuszczyca lub zmiany łojotokowe)
  • wzrost cholesterolu we krwi
  • zbyt wczesne siwienie włosów
  • wypadanie włosów, brwi i rzęs
  • wahania nastroju
  • gorsze samopoczucie
  • brak apetytu
  • problemy ze strony układu pokarmowego (nudności, wymioty, biegunki)
pacjent u lekarza

Objawy nadmiaru biotyny – jak rozpoznać?

Jeśli poziom biotyny w organizmie jest za wysoki, to jest ona wydalana z moczem. To sprawia, że trudno “przedawkować” witaminę B7.

Jeżeli jest ona jednak np. niewłaściwie suplementowana (długi okres, relatywnie bardzo duże dawki), to trzeba liczyć się ze skutkami nadmiaru biotyny.

Są to:

  • nawracające bóle brzucha
  • nudności
  • wymioty
  • biegunki
  • wahania nastroju

Głównie chodzi zatem o kłopoty z układem pokarmowym.

osoba trzymająca się za brzuch

Na co pomaga witamina B7?

Biotyna uczestniczy w rozmaitych procesach i odpowiada za optymalne działanie różnych układów i narządów.

Chodzi m.in. o układ nerwowy, odpornościowy, szpik i jądra.

Witamina B7 przyczynia się do właściwego rozwoju umysłowego i fizycznego.

M.in. od biotyny zależy utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Witamina B7 odpowiada za proces przekształcenia glukozy w wątrobie.

Biotyna bierze też udział w procesie przemiany aminokwasów oraz cukrów.

Co jeszcze jest ważne? Wsparcie w aspekcie utrzymania dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci (m.in. są one wzmocnione).

osoba ucząca się czegoś

Dzienne zapotrzebowanie na biotynę

Amerykańscy specjaliści od żywienia sugerują, że dobowa dawka witaminy B7 (w przypadku osób dorosłych) powinna wynosić od 30 µg do 100 µg.

Niektórzy zaznaczają, że można dostarczać do organizmu nawet… 200 µg dziennie. Wszystko dlatego, że witamina B7 jest rozpuszczalna w wodzie. Z kolei jej nadmiar jest efektywnie usuwany (wraz z moczem).

facet zastanawiający się nad czymś

Czy warto suplementować witaminę B7?

Rzadko zdarza się, że ktoś ma niedobory biotyny. Czasami jednak tak się dzieje. A dodatkowo są osoby, które mają większe zapotrzebowanie na tę witaminę.

Na to zagadnienie powinny szczególnie uważać kobiety w ciąży. W końcu zbyt niskie stężenie witaminy B7 w organizmie może być bardzo niebezpieczne. Dlaczego? Może to wpływać na opóźnienia rozwojowe!

Suplementy są niekiedy rekomendowane osobom, które przyjmują antybiotyki. A to dlatego, że te medykamenty mogą zaburzać proces wytwarzania biotyny we florze bakteryjnej.

Nie trzeba jednak koniecznie decydować się na suplementowanie wyłącznie witaminy B7. Dużo osób w takiej sytuacji poleca probiotyki. Ich zadaniem jest odbudowanie flory bakteryjnej jelit. Tym samym wspierany jest rozwój mikroorganizmów, które zajmują się np. produkowaniem analizowanej dzisiaj witaminy.

Kiedy jeszcze można zdecydować się na suplementy diety? Jak np. widzisz, że Twoje włosy, skóra i paznokcie są w coraz słabszej kondycji.

Należy jednak podejść do tego tematu rozsądnie. Najlepiej na początku wybrać się do lekarza i opowiedzieć mu o swojej sytuacji i objawach. Niektóre symptomy są pochodną rozmaitych chorób. Lekarz powinien zatem zlecić wykonanie rozmaitych badań.

Na tej podstawie fachowiec będzie w stanie wykluczyć rozmaite schorzenia. Jeśli uzna, że trzeba skorzystać z suplementów diety, to warto mu zaufać.

osoba konsultująca się z lekarzem

Biotyna: co zapewniają cateringi dietetyczne?

Wybierz Zdrowy Catering, jeśli chcesz na co dzień jadać zdrowo i smacznie. Nasze zestawy pudełkowe są bardzo skrupulatnie rozpisywane. A to przyczynia się do tego, że jest w nich odpowiednio dużo rozmaitych witamin. W tym gronie znajduje się także biotyna.

Zapewniamy, że troszczymy się nie tylko o dokładne rozpisanie diet pudełkowych. Wszystko jest potem starannie przygotowywane, pakowane i transportowane. Nasze diety pudełkowe są zdrowe, smaczne i świeże!

zadowolona osoba

Czego nie powinno się jeść?

Coraz więcej osób zwraca uwagę na to zagadnienie. Nie wiesz, czego nie powinno się jeść na co dzień? Chcesz dostarczać do organizmu wszystkie witaminy? M.in. właśnie biotynę? Na szczęście nie musisz być ekspertem od tego zagadnienia. Wszystkim zajmiemy się my! Wybierz zatem Zdrowy Catering.

Oferujemy profesjonalne usługi i atrakcyjne warunki finansowe. W naszych dietach pudełkowych są tylko najwyższej jakości produkty. Trzymamy się zaś z daleka od żywności starej, przeterminowanej, nieświeżej i po prostu niezdrowej.

ktoś robiący zakupy

Podsumowanie o witaminie b7

Rozpuszczalna w wodzie witamina B7 (inaczej biotyna, czy witamina H) odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie różnych narządów i układów. Występuje m.in. powszechnie w przyrodzie.

Witamina B7 przyczynia się do prawidłowego działania układu nerwowego, odpornościowego, czy szpiku. Zapewnia wsparcie pod kątem właściwego rozwoju umysłowego i fizycznego. Wspomaga też utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Najważniejsze źródła biotyny to: mięso, wątróbka (np. wieprzowa, czy drobiowa), ryby (np. łosoś), owoce (banany, arbuzy itd.) i warzywa (np. marchewka, pomidory).

Niedobory biotyny w organizmie są rzadkie. Najczęściej z tym kłopotem borykają się osoby przechodzące żywienie jelitowe, czy dializowane.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B7? To np.: anemia, bóle mięśni, wzrost cholesterolu we krwi, zapalenie spojówek, czy kłopoty ze stanem skóry.

Do zbyt dużych dawek witaminy B7 w organizmie dochodzi rzadko. Skutkuje to zaś: bólami brzucha, biegunkami, nudnościami i wymiotami.

Rekomendowana dobowa dawka witaminy B7 (biorąc pod uwagę osoby dorosłe) wynosi od 30 µg do 100 µg.

Na suplementy mogą zdecydować się kobiety w ciąży, osoby narzekające na stan skóry, włosów i paznokci.

W jakich zestawach pudełkowych nie brakuje witaminy B7? W tych, które są oferowane przez Zdrowy Catering. Nasze diety pudełkowe zawierają wszystkie istotne składniki. Korzystamy z porządnych, świeżych produktów, a trzymamy się z dala od żywności, która jest po prostu niezdrowa i niedobra!

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy:

dieta wątrobowa

Dieta wątrobowa

Wątroba pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka, dlatego należy

żelazo w diecie

Żelazo w diecie

Żelazo to mikroelement, który jest jednym z najważniejszych składników mineralnych,