Dieta śródziemnomorska

dieta śródziemnomorska

Ta dieta należy do jednej z najzdrowszych diet świata — bogata jest w naturalne i nieprzetworzone świeże produkty. Udowodniono naukowo, że ludzie, którzy mieszkają w okolicach baseniu Morza Śródziemnego, cieszą się lepszym zdrowiem i dłuższym życiem. Dieta ta charakteryzuje się również dobroczynnym działaniem na układ sercowo-naczyniowy, stąd jest w szczególności polecana osobom, które mają problemy z sercem. Na czym polega ta dieta? Poznaj zasady najbardziej polecanej diety świata!

Na czym polega?

W diecie śródziemnomorskiej najważniejsze są przede wszystkim świeże i najlepiej sezonowe warzywa i owoce, które powinny znaleźć się w każdym posiłku. Podczas przygotowywania dań korzysta się z naturalnych ziół, a sól ogranicza się do minimum. Jak mowa o diecie śródziemnomorskiej to na myśl od razu przychodzą pyszne ryby i owoce morza — to również ważny element. Z ogólnych zasad ważne jest wykorzystanie do niemalże każdego dania oliwy z oliwek, która nie tylko dodaje smaku, ale ma zdrowotne działanie. Mimo że wydaje się lekka, jest bardzo sycąca! Wśród dań znajdziemy przede wszystkim potrawy na parze, pieczone lub grillowane — unika się smażenia w głębokim tłuszczu.

Dla kogo dieta śródziemnomorska?

Mimo że nie zakłada liczenia kalorii, ten model żywienia ze względu na lekkie posiłki wspiera osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy i pomaga im utrzymać odpowiednią wagę ciała. Dietę śródziemnomorską mogą stosować praktycznie wszyscy, a zwłaszcza osoby, które mają problemy z sercem — ta dieta zmniejsza ryzyko miażdżycy i zawału.

Oprócz tego powinni stosować ją osoby z ryzykiem chorób nowotworowych — ta dieta zalicza się do diet przeciwzapalnych, które tworzą specjalną barierę zwalczającą wolne rodniki, które z kolei przyczyniają się do powstawania nowotworu.

Dieta śródziemnomorska zalecana jest przez dietetyków i lekarzy dla osób, które cierpią na depresję i chorobę Alzheimera.

Produkty zalecane

Na czym polega dieta śródziemnomorska? Wśród zasad nie znajdziemy bardzo restrykcyjnych wyłączeń. Swoboda w jedzeniu, stawianie na sezonowe produkty, dania oparte na produktach roślinnych i wyłączone czerwone mięso, tłuste mięso – tak wygląda przykładowy jadłospis diety śródziemnomorskiej. Żeby skorzystać z zalet tej diety, wcale nie trzeba być mieszkańcem basenu morza śródziemnego. Jakie produkty należy spożywać, by uzyskać najlepsze efekty diety śródziemnomorskiej?

  • Nabiał i jaja (jogurt naturalny, sery twarogowe, kefir, fermentowane produkty mleczne (jaja w umiarkowanych ilościach)
  • Mięsa (ograniczenie tłustego mięsa na korzyść ryb, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, owoce morza i ryby pod każdą postacią, zabronione jest spożywanie czerwonego mięsa)
  • Tłuszcze (zalecane są produkty o niskiej zawartości tłuszczu, stosuje oleje roślinne nierafinowane, oliwa z oliwek, pestki dyni, orzechy włoskie, które dostarczą również niezbędnych składników mineralnych i witamin i nienasycone kwasy tłuszczowe)
  • Produkty zbożowe (pełnoziarniste produkty zbożowe, pełnoziarniste pieczywo, kasze gróboziarniste, kasza bulgur, płatki owsiane górskie, nasiona roślin strączkowych, makaron pełnoziarnisty – produkty pełne błonnika pokarmowego)
  • Warzywa i owoce – (w diecie można znaleźć bogactwo świeżych owoców i różnorodne warzywa – pod każdą postacią. Wskazane jest również stosowanie świeżych ziół)
 
Wśród zaleceń diety śródziemnomorskiej znajdziemy posiłki ubogie w tłuszcze i lekkostrawne, bogactwo owoców morza. Istnieje również takie pojęcie jak dieta śródziemnomorska piramida, w której u podstaw znajdziemy najważniejsze produkty, a te mniej ważne stanowią jej trzon.

Dieta śródziemnomorska dla cukrzyków — jadłospis

Oprócz wymienionych osób jest jeszcze jedna grupa ludzi — cukrzycy, i oni również powinni zainteresować się dobroczynnym działaniem tego planu żywieniowego, dla nich stosowanie diety śródziemnomorskiej może być kluczowe. Posiłki i produkty o niskim indeksie glikemicznym, które zawiera ta dieta, wpływają pozytywnie na organizm chorego na cukrzycę ze względu na zwiększoną zawartość błonnika, który przyczynia się do ograniczenia wahań poziomu glukozy

Piramida żywienia

Piramida diety śródziemnomorskiej to jej baza — przepis na sukces. Tutaj właściwie nie ma żadnych zasad liczenia kalorii. Jedyne ograniczenia to rodzaj dostarczanych organizmowi produktów oraz zdrowy tryb życia. Pamiętaj więc o prawidłowej diecie, ale także wykonuj aktywność fizyczną. Aktywność fizyczna, nawet pół godziny dziennie będzie dużą zmianą dla Twojego organizmu, na korzyść zdrowiu. Takim stylem życia skutecznie zapobiegniesz rozwijaniu się wielu chorób, zwłaszcza tych cywilizacyjnych.

zasady diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska — efekty

Należy zacząć od tego, że osoby żyjące w rejonie Morza Śródziemnego żyją dłużej niż ci, którzy mieszkają w innych rejonach świata. Jest to potwierdzone licznymi badaniami. 

Inne pozytywne strony diety śródziemnomorskiej:
– można ją stosować jako dietę odchudzającą, natomiast wymaga się wtedy liczenia kalorii,
– produkty stosowane do przygotowania potraw w tej diecie zawierają wiele cennych właściwości odżywczych, które mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka,
– świetnie się sprawdza dla osób mających choroby układu krążenia, 
– stosowanie tej diety ogranicza ryzyko takich problemów zdrowotnych jak nadciśnienie tętnicze, występowanie niektórych nowotworów, wiąże się z niższym ryzykiem zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych
– podstawowy składnik diety śródziemnomorskiej — oliwa z oliwek, zawiera witaminy A, D, E i K. Tłuste ryby są z kolei źródłem nienasyconych kwasów omega-3, a te wspierają układ odpornościowy,

świeże warzywa i owoce to bogactwo witamin i minerałów, a także błonnika, który jest kluczowy podczas trawienia.

Dlatego może warto zmienić swój styl odżywiania i wybierać lokalnych dostawców i odpowiednie świeże produkty zawarte w tej diecie? Nasze zdrowie w głównej mierze zależy od tego co jemy.

Dieta śródziemnomorska — wady i zalety

Niektóre z zalet diety śródziemnomorskiej zostały już wymienione, jednak ważnym aspektem jest jeszcze to, że dieta śródziemnomorska skutecznie wpływa na obniżenie cholesterolu. Zapewnia także uczucie sytości na cały dzień i ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Oprócz tego produkty, które potrzebne są do przygotowania dań, są ogólnodostępne – aby odżywiać się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej, nie trzeba mieszkać w basenie Morza Śródziemnego.

Podsumowanie – dieta śródziemnomorska, czy warto? Czy istnieją wady stosowania diety śródziemnomorskiej? Niestety nie ma diety bez wad i każdy nowy plan żywieniowy, który chce się wprowadzić w codzienne życie należy skonsultować z lekarzem i dietetykiem. W ramach diety pudełkowej możesz skorzystać z bezpłatnej porady dietetycznej. Profesjonalny dietetyk doradzi Ci, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza. 

Wady diety śródziemnomorskiej:
– ograniczenie niektórych produktów spożywczych może stanowić wyzwanie;
– może zawierać za mało wapnia i witaminy D3, dlatego poleca się suplementację tym wartości,
– brak konkretnych wytycznych co do ilości makroskładników – węglowodanów, białka, tłuszczu,
– przygotowywanie posiłków może pochłaniać dużo czasu.

Wszystkie powyższe wady nie są problemem dla Zdrowego Cateringu! Nasza dieta Vege idealnie sprawdzi się podczas zmiany nawyków żywieniowych, kiedy to chcesz oduczyć się jedzenia mięsa, a jednocześnie dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Ostatnia aktualizacja