Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Jakie pieczywo na diecie?

jakie pieczywo na diecie

Czy każdy chleb tuczy? Zastanawiasz się, czy możesz jeść pieczywo, będąc na diecie odchudzającej? Wiele osób nie wyobraża sobie większości posiłków bez chleba. Dowiedz się, czy istnieją zdrowe zamienniki pieczywa i sprawdź, czym najlepiej zastąpić niezdrowe i zapychające pieczywo! Czy w trakcie diety powinno się całkowicie zrezygnować z jedzenia chleba? Przedstawiamy zdrowe odpowiedniki pieczywa i wskazówki pomocne podczas zdrowej diety!

Całkowite odstawienie pieczywa na diecie — czy to konieczne? Co jeść zamiast chleba?

Dla tych, którzy uwielbiają pieczywo — świeże i pachnące, mamy dobrą wiadomość! Nie trzeba całkowicie rezygnować ze spożywania chleba w czasie diety odchudzającej. Nawet gdy chcesz zrzucić zbędne kilogramy, możesz jeść chleb — ale ten dobrej jakości! Czym charakteryzuje się takie pieczywo? Ma jak najkrótszy skład i pieczony jest na zakwasie lub drożdżach. Do ciasta możesz dorzucić też pestki dyni i inne nasiona czy nawet bakalie dla wzbogacenia smaku, ale i zwiększenia wartości odżywczych takiego pieczywa. Dobrze zbilansowana dieta to czysty skład posiłków z najlepszej jakości produktów. Jeśli stosujesz się do tej zasady, nie musisz sobie niczego odmawiać, a jedynie dbać o odpowiednią ilość kalorii dostarczaną organizmowi każdego dnia.

Dla ułatwienia codziennego wyboru, poniżej znajdziesz krótką charakterystykę różnych rodzajów pieczywa, które bez wyrzutów sumienia, mogą znaleźć się na Twoim talerzu.

Chleb pszenny

Pieczywo pszenne niestety nie zawiera wielu substancji odżywczych i ma wysoki indeks glikemiczny.


Wybór pieczywa pszennego może być jednak dobrym rozwiązaniem dla osób, które powinny ograniczać dostarczanie błonnika pokarmowego. Dodatkowo chleb pszenny może być dobrym elementem diety przy problemach trawiennych, ponieważ pieczywo jasne jest lekkostrawne.


Osoby, które chorują na cukrzycę czy też mają problemy z utrzymaniem szczupłej sylwetki, powinny całkowicie zrezygnować z tego produktu w codziennej diecie.

Kaloryczność pieczywa

Zastanawiasz się, ile kalorii ma chleb? Wszystko zależy od jego rodzaju, natomiast pieczywo żytnie zawiera najmniej kalorii.

Najpopularniejsze rodzaje chleba i ich kaloryczność (na 100 g):
– chleb żytni razowy – 201 kcal,
– chleb graham – 230 kcal,
– chleb staropolski – 248 kcal,
– chleb razowy z nasionami – 276 kcal,
– chleb pszenny zwykły – 276 kcal.

Ile kcal ma chleb tostowy?

Tosty na śniadanie czy kolację to nie najlepszy pomysł na pełnowartościowy posiłek. Chleb tostowy jest produktem wysokoprzetworzonym o długim składzie i wysokim IG. Jeśli już od czasu do czasu sięgasz po ten rodzaj pieczywa, wybieraj pełnoziarnisty chleb tostowy, który ma nieco krótszy skład, a tym samym jest zdrowszy.

Jedna kromka chleba tostowego ma aż 92 kalorii — może to skłoni Cię do zastanowienia się, czy nie lepiej zjeść coś innego zamiast tostów z tłustym serem, szynką i innymi dodatkami.

Jaki chleb jeść na diecie odchudzającej?

Jaki rodzaj pieczywa wybrać, gdy chce się zrzucić trochę zbędnych kilogramów? Poniżej znajdziesz zdrowe rodzaje chleba — głównie jest to ciemne pieczywo pełnoziarniste. 

Polecamy także dobre dla szczupłej sylwetki zamienniki pieczywa, które mogą smakowicie urozmaicić codzienną dietę. Oto kilka pomysłów:
– placek pełnoziarnistej tortilli,
– naleśnik z mąki pełnoziarnistej lub z mąki z ciecierzycy,
– arkusze papieru ryżowego.

Pamiętaj, że dieta odchudzająca to nie głodówka! Możesz sięgać po wszystkie produkty, na jakie masz ochotę. Wystarczy jedynie, że dostarczysz swojemu organizmowi odpowiedniej ilości kalorii zgodnie z Twoim dziennym zapotrzebowaniem. Jeśli go nie przekroczysz, będziesz obserwować spadek wagi bez efektu jojo!

chleb na diecie

Pieczywo chrupkie

Chrupkie pieczywo określone jako lekkie i fit — często wybierane przez osoby na diecie odchudzającej. Faktycznie jest zdrowe, ma prosty skład. Zawiera bardzo mało wody, dlatego ma długi termin przydatności do spożycia.

Kromka pieczywa chrupkiego zawiera około 35 kalorii.

Chleb żytni

Chleb wypiekany z mąki żytniej jest bardzo zdrowy. Szybko powoduje uczucie sytości i jest mile widziany nawet w diecie dla cukrzyków. Potwierdzono, że chleb żytni potrafi także poprawić pracę serca i utrzymać odpowiedni poziom cholesterolu we krwi.

Chleb razowy

Pieczywo razowe często zawiera otręby, ziarna i inne zdrowe dodatki. Ma w sobie mnóstwo witamin oraz bogaty jest w żelazo i magnez. Rzadko zdarza się, by chleb razowy miał w składzie spulchniacze czy inne sztuczne uzupełniacze. Jeśli uwielbiasz chleb pszenny, ale chcesz poprawić swoje nawyki żywieniowe, wymień pieczywo z mąki pszennej na chleb razowy. Dzięki temu Twoja dieta będzie zdrowsza i bardziej sycąca — zaczniesz zauważać efekty odchudzania oraz będziesz cieszyć się dobrym samopoczuciem na co dzień.

Chleb orkiszowy kcal

Dla urozmaicenia codziennej zdrowej diety możesz sięgać też po chleb z mąki orkiszowej, który zawiera mnóstwo witamin z grupy B oraz innych składników mineralnych. Jest to zdrowy odpowiednik chleba pszennego. Jedna kromka takiego chleba ma około 65 kalorii.

Ostatnia aktualizacja