Indeks glikemiczny a dieta przy cukrzycy

indeks glikemiczny a dieta przy cukrzycy

Osoby, które chorują na cukrzycę, powinny stosować specjalnie przygotowaną dla nich dietę. Z pomocą produktów o niskim indeksie glikemicznym, będzie łatwiej przestrzegać zaleceń żywieniowych. Nawet osoby zdrowe, które przez dłuższy czas spożywają produkty o wysokim indeksie glikemicznym, mogą rozwinąć u siebie poważne choroby. Pamiętaj, że każdą dietę najpierw należy skonsultować z dietetykiem i lekarzem, tak aby dostosować dla Twojego przypadku najlepszą opcję. Co to jest indeks glikemiczny, jakie produkty mają niski indeks glikemiczny? Czego unikać w diecie dla cukrzyków? Sprawdź!

Co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny to wskaźnik, które określa poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Indeks glikemiczny więc jest cenną uwagą, o której trzeba pamiętać, gdy sięga się po konkretne artykuły spożywcze. Te artykuły, które mają wysoką zawartość indeksu glikemicznego, powodują szybki wzrost i od razu spadek poziomu cukru we krwi, co nie jest bezpieczne ani korzystne dla zdrowia człowieka.

Dla kogo dieta z niskim indeksem glikemicznym?

Jak już wspomnieliśmy dieta z niskim indeksem glikemicznym, sprawdzi się dla osób, które muszą kontrolować stężenie glukozy we krwi. Posiłki z niskim indeksem glikemicznym wskazane są nawet dla kobiet w ciąży z cukrzycą oraz dzieci, u których wystąpiły już skutki cukrzycy typu 2. Produkty o niskim indeksie glikemicznym zmniejszają tempo wzrostu poziomu glukozy we krwi, co przekłada się na lepsze samopoczucie.


Co ciekawe, dieta cukrzycowa opiera się na ogólnych zasadach zdrowego odżywiania, więc może stosować ją dosłownie każdy. Dieta bazująca na produktach o niskim indeksie glikemicznym korzystnie wpływa na organizm człowieka.

Dieta cukrzycowa

Osoby, który zmagają się z cukrzycą, codziennie próbują utrzymać poziom glikemii w normie. Pomogą w tym codziennie posiłki oparte na produktach o niskim IG, które wynoszą mniej niż 55. W indeksie glikemicznym istotna jest także obróbka termiczna posiłków — zaleca się gotowanie potraw al dente, a warzywa spożywać w miarę możliwości na surowo.


W diecie cukrzycowej podstawowymi zasadą jest ograniczenie spożywania węglowodanów i cukrów, przy czym produkty zbożowe pełnoziarniste powinny być głównym źródłem węglowodanów.


Dieta z niskim IG oznacza produkty nieprzetworzone lub poddane lekkiej obróbce termicznej. Taka dieta ma pozytywne działanie na układ sercowo-naczyniowy.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

Te produkty, które mają etykiety można łatwo określić czy są z niskim, średnim czy wysokim IG. Co jednak z warzywami, owocami czy mięsem, które sprzedawane są luzem? Szybka wskazówka — niski wskaźnik IG mają produkty nisko przetworzone, nieoczyszczone z błonnika pokarmowego.


Sprawdź, które produkty mają niski indeks glikemiczny, a poniżej których powinieneś unikać.

Produkty spożywcze o niskim IG

– warzywa: cukrzyk powinien co najmniej 5 razy dziennie dostarczać swojemu organizmowi warzyw – najlepiej w formie surowej. Może to być: pomidor (najlepiej bez skrórki), ogórek, sałata, cukinia, rzodkiewka, fasolka szparagowa, cebula czy papryka.

– owoce (także owoce suszone): uważaj na owoce, ponieważ zawierają cukry proste. Stawiaj na kwaskowe oraz te, które są jeszcze średnio dojrzałe. Są to: owoce jagodowe i cytrusy, czarna porzeczka, śliwki bądź granaty.


– pełnoziarniste produkty zbożowe – pamiętaj, aby nie gotować produktów zbożowych przez dłuższy czas (podnosi to indeks glikemiczny). 

– Produkty zbożowe: płatki owsiane, kasza gryczana, makarony pełnoziarniste, kasza bulgur, pęczak.


– naturalny nabiał i jego przetwory: jogurt naturalny, kefir, maślanka, chudy twaróg, serek wiejski, mleko krowie typu light. W niewielkich ilościach możesz także spożywać sery typu feta lub mozzarella,


– mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych: dieta IG to chude mięsa i ryby najlepszej jakości od sprawdzonych dostawców. Nie spożywaj mięsa codziennie! Mięso o niskim indeksie glikemicznym: schab, królik, indyk, drób, cielęcina, chuda szynka.

Ryby są zdrowe ze względu na zawartość kwasów omega-3 i witaminy D3. Wybieraj ryby morskie: dorsz, morszczuk, śledź, łosoś.
Inną opcją, która może zastąpić białko, znajdujące się w mięsie i rybach są nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, soczewica i wiele innych.

 

– zdrowe tłuszcze: obecność tłuszczów roślinnych w codziennej diecie jest niezwykle ważna – zapobiegają zawałom serca! Najlepiej dodawaj je do potraw na zimno. Najlepsze tłuszcze: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, nierafinowany olej kokosowy, awokado.
Nie sięgaj po tłuszcze zwierzęce! Nie są zdrowe.


– orzechy i nasiona: ta grupa produktów może być świetną przekąską w ciągu dnia lub w trakcie oglądania filmu, kiedy to ma się ochotę na małe co nieco. Masz duży wybór orzechów -włoskich, laskowych, nerkowców, migdałów. Mogą być także pestki dyni czy słonecznika i nasiona chia. Spożywaj je co najmniej 3 razy w tygodniu.


– napoje: pij głównie wodę mineralną (może być z dodatkiem cytryny lub innych cytrusów, jeśli nie lubisz jej smaku). Możesz także urozmaicić swoje codzienne nawadnianie i wybrać herbaty ziołowe. Wskazane są także soki warzywne – bez dodatku soli, najlepiej takie, które przygotujesz sam w domu, bo masz wtedy pełną kontrolę, co się w nim znajduje.


– przyprawy – sięgaj po przyprawy jednoskładnikowe: kurkuma, ocet winny lub balsamiczny, a także świeże i suszone zioła. Mają one działanie przeciwzapalne i regulują trawienie.


Wiesz już, które z artykułów spożywczych charakteryzują się niskim IG. Oczywiście nic się nie stanie, jeśli raz za czas sięgniesz po produkty, które mają średni ładunek glikemiczny.

indeks glikemiczny dieta

Czego unikać w diecie cukrzycowej? Produkty o wysokim indeksie glikemicznym i o średnim indeksie glikemicznym

Czego nie powinien jeść cukrzyk? Musi wiedzieć, jakie produkty mają wysoki indeks glikemiczny, który powoduje wzrost cukru we krwi.
Przede wszystkim unikaj soli oraz pieprzu. Sól powoduje nadciśnienie, a ostre potrawy pobudzają apetyt. Jeśli brakuje Ci słodyczy w kawie zbożowej — biały czy brązowy cukier zastąp stewią lub ksylitolem, ale uważaj, bo są zdecydowanie słodsze!
Produkty mleczne musisz także ograniczyć — zwłaszcza spożycie pleśniowych i tłustych serów, bo ich indeks glikemiczny jest bardzo wysoki, a im wyższy indeks glikemiczny, tym gorzej dla Twojego zdrowia oraz samopoczucia.
Ograniczyć trzeba wszystko co jest wysoko przetworzone: rozgotowane warzywa. Wyeliminuj także z diety soki owocowe, słodkie napoje i nektary,
Musisz uważać na owoce — w diecie IG nie są wskazane przede wszystkim dojrzałe banany, arbuz i owoce z puszki.

Jak skomponować dietę o niskim indeksie glikemicznym?

Podczas opracowania diety z niskim indeksem glikemicznym trzeba pamiętać o uwzględnieniu składników mineralnych i wartości odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niezbędna jest także aktywność fizyczna oraz odpowiednie nawodnienie organizmu.


Oferta cateringów dietetycznych ciągle się rozszerza. Niedawno w Zdrowym Cateringu dodaliśmy dietę o niskim indeksie glikemicznym! Jeśli nie masz czasu na samodzielne opracowywanie dań, robienie zakupów i przygotowywanie potraw wybierz komfort. Zamów gotowe posiłki, które zostaną dostarczone pod Twoje drzwi! Catering dietetyczny oferuje także pomoc dietetyka, więc jeśli dodatkowo masz jakieś alergie, możesz skonsultować dany plan diety, aby w stu procentach spełni Twoje wymagania! Nasze posiłki opracowuje wykwalifikowany specjalista ds. żywienia, a przygotowuje je doświadczony szef kuchni.


Zmień swoje nawyki żywieniowe na lepsze — zamów swoją idealną dietę już dziś!

Ostatnia aktualizacja