Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Otyłość brzuszna

otyłość brzuszna

Otyłość brzuszna to nic innego jak nadmierne rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha. Prowadzi do wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych, dlatego na ten stan powinno się szybko reagować. Jakie są jej przyczyny i jak zapobiegać otyłości brzusznej?

Co charakteryzuje otyłość brzuszną?

Jak rozpoznać otyłość brzuszną? Najszybszym sposobem będzie pomiar obwodu pasa. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, więcej niż 94 cm w przypadku mężczyzn i więcej niż 80 cm w przypadku kobiet w obwodzie oznacza otyłość brzuszną, która zwiastować może poważne problemy ze zdrowiem. Nagromadzenie tkanki tłuszczowej na brzuchu dotyczy dorosłych, ale niestety również coraz częściej dzieci i to w różnym wieku. Otyłość nie minie samoistnie — tutaj istotna jest szybka diagnoza i natychmiastowa reakcja.

Otyłość brzuszna — przyczyny

Najczęstszą przyczyną otyłości brzusznej jest siedzący tryb życia. Do tego niezdrowa dieta także sprzyja powstawaniu otyłości brzusznej. Jeśli zauważamy u siebie „oponkę”, warto zmienić dietę i wprowadzić w codzienne życie regularną aktywność fizyczną.

Przyczyny otyłości brzusznej (trzewnej, centralnej czy typu jabłko) są różne. Oprócz wspomnianych dwóch mogą to być także:

  • zaburzenia hormonalne – niedoczynność tarczycy, zespół Hashimoto czy policystycznych jajników, insulinooporność,
  • predyspozycje genetyczne,
  • problemy z alkoholem,
  • objadanie się, co może być reakcją na przewlekły stres,
  • przyjmowanie niektórych leków – antydepresanty, leki przeciwdrgawkowe, insulina,
  • problemy z funkcjonowaniem układu nerwowego – przykładowo nieleczona nerwica czy depresja.

 

W przypadku kobiet dużą rolę w rozmieszczeniu tkanki tłuszczowej może pełnić urodzenie dziecka, a także zmiany w organizmie kobiety związane z menopauzą.

Skutki otyłości brzusznej — niebezpieczny stan

Otyłość brzuszna jest niebezpieczna dla organizmu, ponieważ tłuszcz nie zbiera się jedynie na brzuchu, ale również na narządach wewnętrznych — kościach, sercu, wątrobie i trzustce.

Możliwe skutki zaawansowanej otyłości brzusznej u kobiet:

  • cukrzyca typu 2,
  • ryzyko nowotworów,
  • problemy z miesiączkowaniem,
  • problemy z zajściem w ciążę.

Możliwe skutki zaawansowanej otyłości brzusznej u mężczyzn:

  • cukrzyca typu 2,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • miażdżyca,
  • bezdech senny,
  • ryzyko nowotworów – zwłaszcza raka jelita grubego.

 

Szybkie rozpoznanie otyłości brzusznej daje Ci możliwość reakcji i zatrzymania rozwoju wymienionych chorób, na przykład nadciśnienia tętniczego i innych.

Sprawdź, jak pozbyć się otyłości brzusznej!

otyłość brzuszna przyczyny

Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej z brzucha? Sprawdzone sposoby

Jak zapobiegać otyłości brzusznej? Najważniejsza jest profilaktyka otyłości brzusznej, którą powinno się stosować niemalże przez całe życie — w miarę możliwości. Zapobieganie tkanki tłuszczowej nie tylko wpłynie na Twoje dobre samopoczucie, ale także zapewni Ci długie życie w zdrowiu. Przedstawiamy dwa sposoby na to, jak zgubić tkankę tłuszczową.

Dieta przy otyłości brzusznej

W walce z otyłością brzuszną nieunikniona będzie zmiana nawyków żywieniowych na lepsze — nieprawidłowe odżywianie może prowadzić nie tylko do otyłości trzewnej, ale także innych problemów, takich jak zaburzenia odżywiania (na przykład anoreksja, bulimia, anemia).

Zdrowa dieta, czyli odpowiednio zbilansowane posiłki spożywane w regularnych odstępach czasu sprawią, że poczujesz się o niebo lepiej, a Twój wygląd zacznie zmieniać się na lepsze.

W walce z otyłością należy unikać diet o wysokim indeksie glikemicznym.

Co więc jeść? Jeśli nie cierpisz na żadne nietolerancje pokarmowe, to najlepiej jeść wszystko z umiarem — stosować się do piramidy żywienia, czyli:

  • warzywa- kapusta, buraki, szpinak, cykoria, sałata masłowa i rzymska, pietruszka,
  • owoce – grejpfrut, truskawki, winogrona, jagody, awokado, maliny, banan,
  • produkty zbożowe – otręby, pieczywo i makaron pełnoziarnisty, wszelkiego rodzaju kasze, amarantus,
  • przetwory mleczne – mleko, jogurt, kefir, ser twarogowy półtłusty,
  • ryby i mięso – łosoś, sardynki, pstrąg, śledzie, makrela, drób, cielęcina, dziczyzna, wołowina,
  • zdrowe tłuszcze – orzechy, nasiona i pestki, oliwa z oliwek.

 

Do zdrowej diety dodaj odpowiednie nawodnienie organizmu. Oprócz wody mineralnej możesz pić również napary z ziół, kawę, herbatę. Niewskazane są wszelkie napoje słodzone i energetyczne. Ograniczyć trzeba także cukier, słodycze, sól i alkohol.

Aktywność fizyczna

Nieodłączną częścią piramidy żywienia jest sport, który znajduje się na dole piramidy. Brak jakiegokolwiek ruchu skutkuje otyłością. Regularna aktywność fizyczna zapewnia smukłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Na początek nawet krótki spacer lub przejażdżka na rowerze wystarczy. Docelowo powinno się przeznaczać od 150 do 300 minut na aktywność fizyczną tygodniowo.

Aby odpowiednio dostosować rodzaj treningu do swoich możliwości, najlepiej, gdy umówisz się z fizjoterapeutą, który oceni Twój stan zdrowia i dopasuje Ci konkretne ćwiczenia. Dzięki regularnej aktywności fizycznej ochronisz stawy i poprawisz wydolność swojego serca.

Ostatnia aktualizacja