Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Ile orzechów dziennie jeść?

Orzechy to smaczna i zdrowa przekąska, która dostarcza organizmowi wielu wartości odżywczych. Czy na pewno? Dziś robimy przegląd rodzajów orzechów i sprawdzamy, które z nich są najzdrowsze, a które lepiej ograniczać w codziennej diecie! Lubisz orzechy? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.
ile orzechów dziennie

Dlaczego warto wprowadzić orzechy do swojej codziennej diety? Zdrowa przekąska

Orzechy są bardzo kaloryczne, ale na pewno są lepszą przekąską niż słodycze czy drożdżówki! Dostarczają sporo węglowodanów i białka oraz zawierają wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają pozytywny wpływ na poziom cholesterolu.

Oprócz tego spożywanie orzechów:

  • jest dobre dla prawidłowego funkcjonowania serca,
  • wspomaga leczenie cukrzycy typu 2,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory.

Dodatkowo orzechy urozmaicają smak wielu potraw. Możesz dodać je, na przykład do owsianki, wypieków lub w wersji wytrawnej do sałatki.

Ile orzechów dziennie warto jeść?

Zalecane dzienne spożycie orzechów wynosi około 30 g (mniej więcej garść).

Charakterystyka najbardziej znanych orzechów

Jest wiele rodzajów orzechów. Które są najzdrowsze? Bez różnicy, które z nich wybierzesz, wszystkie zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe, białko, błonnik oraz witaminę E i K. Najlepszą przekąską będzie mieszanka wielu rodzajów orzechów.

Sprawdź nasze poniższe zestawienie.

Orzechy włoskie

W orzechach włoskich jest dużo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które działają przeciwzapalnie i obniżają poziom cholesterolu. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie mózgu i są wsparciem w profilaktyce chorób serca.

Kaloryczność orzechów włoskich: około 650 kcal / 100 g.

Orzechy nerkowca

Orzechy nerkowca to bogate źródło witamin B1 i B6. Zapewniają dobroczynne składniki mineralne, takie ja: magnez i żelazo. Wykazują pozytywny wpływ na kondycję skóry, paznokci i włosów.

Kaloryczność orzechów nerkowca: około 550 kcal / 100 g.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie to źródło selenu, który reguluje pracę tarczycy. Zawierają też sporo magnezu, wapnia i potasu.

Kaloryczność orzechów brazylijskich: około 650 kcal / 100 g.

Orzechy laskowe

To silny antyoksydant, ze względu na zawartość witaminy E. Mają najwyższe stężenie kwasu foliowego, dlatego polecane są kobietom w ciąży.

Kaloryczność orzechów laskowych: około 620 kcal / 100 g.

Migdały

Migdały mają w sobie dużo witamin z grupy B i zapewniają uczucie sytości. Sprawdzą się idealnie jako wieczorna przekąska.

Kaloryczność migdałów: około 570 kcal / 100 g.

Pistacje

Orzechy pistacjowe zdaniem wielu osób są najsmaczniejsze. Duża zawartość białka i błonnika pokarmowego sprawia, że są zdrową przekąską, pełną wielu wartości odżywczych.

Kaloryczność pistacji: około 560 kcal / 100 g.

Orzechy ziemne (inaczej orzechy arachidowe)

Orzeszki ziemne mają niski indeks glikemiczny, dlatego polecane są osobom, które chorują na cukrzycę.

Kaloryczność orzechów arachidowych: 560 kcal / 100 g.

orzechy

Czy wszystkie orzechy są zdrowe?

Niestety mimo wielu dobroczynnych właściwości, orzechy mogą wywoływać też negatywne skutki. Osoby, które mają alergię na orzechy, tuż po ich zjedzeniu mogą doświadczać nieprzyjemnych dolegliwości: obrzęk gardła, pokrzywka, bóle brzucha czy wymioty.

Orzechy a dieta odchudzająca

W diecie odchudzającej najważniejszy jest ujemny bilans kaloryczny. Orzechy są bardzo kaloryczne, ale też bogate w wiele cennych składników mineralnych. Jeśli sięgniesz po garść orzechów, zapewnisz sobie uczucie sytości na dłużej i nie zwiększysz masy ciała. Zwracaj po prostu uwagę na ilość kalorii dostarczanej w ciągu dnia, a osiągniesz swój cel sylwetkowy. Trzymamy kciuki za szybką, a zarazem skuteczną metamorfozę!

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy:

dieta wikinga

Dieta wikinga

Chcesz wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojej codziennej diety i

dieta cheat day

Cheat day

Każdy, kto się zdrowo odżywia, lubi co jakiś czas zjeść