Stres oksydacyjny

czym jest stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny to zaburzenie równowagi między wolnymi rodnikami, a przeciwutleniaczami. Jak powstaje stres oksydacyjny? Czy można mu zapobiec? Do jakich zasad się stosować, by uniknąć rozwoju chorób płuc i innych skutków związanych z długotrwałym stresem oksydacyjnym?

Następuje, gdy w organizmie zaburzona jest równowaga między utleniaczami (wolne rodniki), a przeciwutleniaczami. Stresu oksydacyjnego nie należy lekceważyć i trzeba zapobiegać jego powstaniu, ponieważ może doprowadzić do powstania wielu chorób cywilizacyjnych.

Wolne rodniki, a uszkodzenia komórek

Zbyt wysoki poziom wolnych rodników oznacza homeostazę. Wtedy wolne rodniki (reaktywne formy tlenu), czyli utleniacze atakują zdrowe komórki i białka, co w efekcie powoduje obumieranie błon komórkowych. Stres oksydacyjny powoduje powstawanie i rozwój wielu chorób cywilizacyjnych. Ważną informacją jest to, że z wiekiem mechanizmy chroniące organizm przed działaniem wolnych rodników ulegają osłabieniu. Wprowadź więc zdrowe nawyki żywieniowe na czas i zmień swój tryb życia na lepszy – tak, aby wolne rodniki nie opanowały Twojego organizmu. Nie należy lekceważyć działania wolnych rodników na nasz organizm.

Przyczyny stresu oksydacyjnego

Istotną przyczyną stresu oksydacyjnego jest niezdrowy styl życia.

Jest on także skutkiem jedzenia przetworzonych produktów, które zawierają szkodliwe węglowodory aromatyczne.
Stres oksydacyjny przyczyny:
– nadmierny i intensywny wysiłek fizyczny,
– promieniowanie słoneczne UV,
– używki – palenie papierosów, nadużywanie alkoholu,
– brak snu.

Długotrwały stres oksydacyjny - skutki

Skutki stresu oksydacyjnego mogą być bardzo poważne i nie dotyczą tylko ogólnego pogorszenia jakości życia. Organizm w stresie jest osłabiony. Po pierwsze mogą występować bóle głowy, bóle mięśni, stany zapalne, problemy z trawieniem zaparcia, udar mózgu. Oprócz tego w wyniku stresu oksydacyjnego, komórki nie są w pełni sił, by walczyć z chorobami, tego typu stres prowadzi do wielu chorób cywilizacyjnych, a także rozwoju chorób nowotworowych. W kontekście stresu oksydacyjnego przywołuje się głównie informacje o czerniaku, który może być efektem połączonego z wystawianiem ciała na nadmierne promieniowanie UV.

Stres oksydacyjny może powodować także:
– udar mózgu,
– miażdżycę,
– chorobę Parkinsona i Alzheimera,
– choroby płuc, nerek i układu moczowego, żołądka.

Taki stres może doprowadzić do szybszego starzenia się organizmu.

Długotrwały stres jest bardzo szkodliwy dla organizmu. Może prowadzić do niepokoju, depresji i chorób serca. Stres to reakcja, która przygotowuje nas do działania w obliczu niebezpieczeństwa. Reakcja na stres ratuje życie, gdy znajdujemy się w prawdziwym niebezpieczeństwie, ale gdy jest wywołana czymś w rodzaju kłótni z szefem lub korkiem, może mieć druzgocący wpływ na nasze zdrowie. Przedłużający się stres wpływa zarówno na mózg, jak i na ciało. Mózg reaguje na stres, produkując więcej kortyzolu i adrenaliny, co może prowadzić do lęku i depresji; prowadzi to również do wysokiego ciśnienia krwi i chorób serca, ponieważ hormony te wpływają również na układ sercowo-naczyniowy.

Profilaktyka stresu oksydacyjnego

Nadmiar wolnych rodników będzie powodować stres oksydacyjny. Jak się tego ustrzec? Profilaktyka stresu oksydacyjny jest ważna. Lepiej działać wcześniej niż wtedy, gdy organizm będzie już zaatakowany przez poważne choroby. Trzeba pomyśleć i funkcjonować zapobiegawczo. Na swoje zdrowie masz ogromny wpływ.
Kluczowe znaczenie ma przede wszystkim zdrowa dieta. Powinieneś dostarczać swojemu organizmowi niezbędne antyoksydanty, które zawierają przede wszystkim warzywa i owoce. Najlepiej niepoddane żadnym obróbkom termicznym, mogą być dostarczane w formie koktajlu. Zapobiegaj działaniu wolnych rodników dostarczając organizmowi antyoksydanty, które skutecznie wyrównają poziom wolnych rodników i będą chronić Ciebie przed szkodliwym działaniem oksydantów, będących reaktywnymi formami tlenu.

Jakie antyoksydanty trzeba dostarczać i w jakich produktach je znajdziesz?
– witamina C – owoce cytrusowe (zwłaszcza cytryna), żurawina, jagody,
– witamina E – zdrowe oleje (roślinne, takie jak: olej słonecznikowy tłoczony na zimno, nierafinowany olej kokosowy, oliwa z oliwek, olej sojowy), kiełki i rośliny strączkowe, warzywa liściaste (kapusta, szpinak), orzechy (migdały, laskowe),
– beta-karoten – marchew, dynia, czerwona papryka,
– likopen – arbuz, pomidory,
– antocyjany – czerwona kapusta, fasola i cebula, jagody.

Wskazana jest także umiarkowana aktywność fizyczna, ogranicz nadmierny wysiłek fizyczny, tak aby aktywność była dostosowana do Twoich możliwości.
Jest kilka prostych rzeczy, które możemy zrobić, aby zmniejszyć poziom stresu w naszym życiu. Warto wiedzieć, co nas relaksuje i jak możemy zredukować wysoki poziom chronicznego stresu, bo szkodzi on naszemu organizmowi. Pierwszym krokiem jest ustalenie, jaką jesteś osobą. Niektórzy ludzie mają dużo energii i potrzebują regularnego wysiłku fizycznego, podczas gdy inni potrzebują dużo snu i ciszy. Dowiedzenie się, jaką jesteś osobą, pomoże ci dowiedzieć się, ile potrzebuje twoje ciało, aby funkcjonować jak najlepiej. Drugim krokiem jest upewnienie się, że każdej nocy śpisz wystarczająco dużo, ale nie za dużo. Brak snu może również prowadzić do przewlekłego stresu, dlatego jest to ważne dla osób z bezsennością.

Zareaguj w porę i nie dopuść do chorób, spowodowanych stresem oksydacyjnym!

Taki stres to stan, któremu możesz zapobiec. Postaw na zbilansowaną dietę. Jeśli nie wiesz jak odpowiednio skomponować swoją codzienną dietę. Wybierz Zdrowy Catering, który zrobi to za Ciebie! Każdego dnia otrzymasz gotowe pudełka z jedzeniem przygotowane przez najlepszych kucharzy. Dodatkowo możesz skorzystać z darmowej porady specjalisty ds. żywienia. Dietetyk wskaże Ci odpowiednie dla Ciebie dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Zadbaj o swoje zdrowie już dziś i nie dopuść do stresu oksydacyjnego.

Wymieniaj punkty na dietę!

Program lojalnościowy - zbieraj punkty i wymieniaj na dni darmową dietę!

Ostatnia aktualizacja