Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Dynia — właściwości zdrowotne

Popularna przede wszystkim w okresie jesiennym, dynia przynosi wiele korzyści prozdrowotnych dla organizmu. Jest pożywna, niskokaloryczna i smaczna. Dlaczego warto jeść dynię? Jak wpływa na zdrowie? Kiedy jest na nią sezon? Poznaj najważniejsze właściwości dyni i przekonaj się, że warto wprowadzić ją do swojej codziennej diety.
dynia właściwości zdrowotne

Właściwości lecznicze dyni — dynia nie tylko na Halloween

Dynia to prawdziwa skarbnica wartości odżywczych i składników mineralnych. Swoją popularność zyskuje na jesień, w okolicy Halloween, ale przecież sezon na nią rozpoczyna się już w lipcu-sierpniu i trwa do pierwszych oznak zimy. Dlaczego więc nie wykorzystać jej w swojej kuchni? Sezonowe warzywa i owoce to najlepsze źródło składników odżywczych i witamin. Nie inaczej jest w przypadku dyni.

Witaminy i wartości odżywcze dyni

  • witamina E – 1,06 mg/100g,
  • witamina C – 8 mg/100g,
  • witamina A – 2 mg/100g,
  • kwas foliowy (wit. B9) – 16 mcg/100g,
  • beta-karoten (silny przeciwutleniacz)- 3,1 mg/100g,
  • potas (278 mg/100g), wapń (66 mg/100g), magnez (14 mg/100g),
  • błonnik pokarmowy – 6 g/100g,
  • białko ogółem – 1 g.

Właściwości prozdrowotne dyni

Co dobrego dla organizmu robi dynia? Obniża cholesterol i jest dobra na serce — zwłaszcza na nadciśnienie. Wspiera układ immunologiczny, ponieważ ma działanie przeciwzapalne — zwalcza wirusy. Może znaleźć się w codziennej diecie cukrzyka, ponieważ wykazuje właściwości przeciwcukrzycowe — reguluje aktywność insuliny. Na dodatek ma korzystne działanie na wzrok oraz wspiera leczenie problemów zdrowotnych związanych z nerkami lub prostatą. Oprócz tego doskonale nawilża. Jej działanie wykorzystywane jest też w kosmetyce, ponieważ dynia dba o piękną skórę i spowalnia procesy starzenia się skóry.

Kaloryczność dyni

Czy można ją jeść na diecie odchudzającej? Tak! 100 g to zaledwie 26 kcal.

Dynia pomaga na odchudzanie przez zawartość błonnika pokarmowego oraz sprzyja oczyszczaniu organizmu. Dodatkowo ma właściwości odkwaszające. Idealnie sprawdzi się w diecie odchudzającej.

właściwości dyni

Cenne składniki odżywcze pestek dyni

Dynia to nie tylko sam miąższ. Pestki dyni są bardzo zdrowe — skutecznie walczą z miażdżycą oraz osteoporozą, a także wspierają zdrowe kości i zęby. Wykazują też właściwości przeciwzapalne. Pestki dyni można jeść suszone, ale dobre są również na surowo — wtedy są miękkie i są bardziej delikatne w smaku.

To jak? Wprowadzisz pestki dyni do swojej codzienności jako zdrową przekąskę? Wciąga jak chipsy, a przynosi przynajmniej wiele dobrych korzyści dla organizmu!

Rodzaje dyni — która jest najzdrowsza?

Czy wiesz, że na świecie jest kilkadziesiąt różnych rodzajów dyni? Niektóre z nich są niejadalne, a pełnią jedynie funkcję dekoracyjną! W Polsce najbardziej znane są te dynie, które wyróżniamy poniżej. Sprawdź, czym się różnią.

Dynia zwyczajna

To roślina płożąca, której pędy osiągają około 12 metrów długości. Dynia jest okrągła i ma pomarańczowy kolor. Jej smak nie jest słodki, dlatego najbardziej nadaje się do potraw wytrawnych.

Dynia piżmowa

Dynia o gruszkowatym kształcie i cienkiej skórce. Ze względu na to drugie jest często wybieraną dynią, bo łatwo jest ją obrać. Charakteryzuje się gęstym miąższem. Dynia piżmowa ma lekko słodki smak.

Dynia olbrzymia

Dynia olbrzymia to roślina jednoroczna, która znana jest z ogromnych rozmiarów. Charakteryzuje się długimi płożącymi pędami.

Dynia figolistna

To roślina wieloletnia, której liście podobne są do figowca, stąd jej nazwa. Jadalne są nasiona, kwiaty oraz młode pędy tej dyni. W wyciągu z miąższu dyni figolistnej znajduje się substancja, która ma właściwości przeciwcukrzycowe.

wartości odżywcze dyni

Olej z pestek dyni — zastosowanie

Olej z pestek dyni tłoczony jest na zimno, dzięki czemu zachowuje wszystkie cenne właściwości. Ma lekko orzechowy smak. Regularne spożywanie oleju z pestek dyni zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz wspiera układ odpornościowy. Olej ten dodawany jest nie tylko do potraw, ale także kosmetyków, które dedykowane są osobom, które zmagają się z problemami skórnymi, jak trądzik, blizny, a nawet cellulit.

Sposoby przyrządzania dyni

Dynię można jeść na słodko i na słono — możliwości jest wiele. Smakuje doskonale w połączeniu z mięsem, jak i w cieście z owocami. Masz ochotę na pieczoną dynię? A może przygotujesz z niej ciasto? Zainspiruj się propozycjami kucharza Zdrowego Cateringu.

Specjały naszego Szefa Kuchni z dynią w roli głównej:

  • Krem z dyni z kurczakiem,
  • Wytrawna tarta z dynią, jarmużem, camembert i czerwoną cebulą,
  • Pieczony łosoś w sosie śmietanowo- szpinakowym z puree z dyni i colesławem,
  • Bezglutenowe ciasto dyniowe z malinami,
  • Muffiny dyniowo-pomarańczowe z musem śliwkowym i jogurtem naturalnym.

Które danie najbardziej Cię zainteresowało? Które zjadłbyś z wielką chęcią? Na słodko, czy na słono? 

Nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie z prawidłowym komponowaniem pełnowartościowych posiłków? Obawiasz się, że nie masz na ten temat wiedzy i nie znajdziesz czasu na gotowanie? Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i wybierz odpowiednią dietę pudełkową. Oferujemy kilka odpowiednio zbilansowanych diet, które zaskoczą Cię różnorodnością i wyśmienitym smakiem. Catering dietetyczny pomoże Ci osiągnąć wyznaczone cele. Zaoszczędzisz czas, który musiałbyś poświęcić na liczenie kalorii, kontrolowanie składników odżywczych i witamin oraz gotowanie. Zamiast tego postaw na gotowe dania, skup się na swoich treningach i obserwuj efekty swoich działań — czas na dobre zmiany. 

Sprawdź również:

dieta 1500 kcal

dieta 2000 kcal

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy:

fit słodycze

Fit słodycze

Lubisz słodkie? Uważasz, że przecież każdemu należy się chwila przyjemności?

dieta bez węglowodanów

Dieta bez węglowodanów

Dieta niskowęglowodanowa należy do listy diet eliminacyjnych, które charakteryzują się