Witarianizm

witarianizm

Dieta witariańska to rodzaj diety roślinnej, która przede wszystkim wyklucza spożywanie mięsa. Podstawą są surowe produkty roślinne niepoddawane obróbce termicznej. Czy taka dieta przyczynia się do prawidłowego funkcjonowaniu organizmu? Co o tej surowej diecie witariańskiej mówią dietetycy? Czy dieta raw vegan jest bezpieczna dla zdrowia i na czym dokładnie polega?


Poznaj zasady tego sposobu odżywiania i dowiedz się więcej o witarianizmie.

Zasady diety witariańskiej — na czym polega witarianizm?

Surowa dieta witariańska (inaczej raw food diet) swoje zasady opiera na sposobie odżywiania ludzi z epoki kamienia — wszystkie produkty spożywane na surowo. Niedopuszczalna jest żywność przetworzona, ponieważ do jej utrwalenia używano wyższych temperatur. Temperatura graniczna, do której podgrzać można posiłki to 42 stopnie Celsjusza — następuje wtedy koagulacja białek oraz pojawiają się zaburzenia metabolizmu w tkankach mózgowych. Surowe składniki mają dostarczać największej ilości witamin i minerałów.


Jak widzisz, witarianizm to bardzo restrykcyjny i wymagający sposób odżywiania. Dieta zakłada ochronę organizmu przed niebezpiecznymi skutkami ubocznymi smażenia. Czy ma pozytywny wpływ na organizm człowieka?

Co jeść, a czego nie na diecie witariańskiej?

Przede wszystkim sezonowe naturalne jedzenie — głównie warzywa i owoce, ale posiłki uzupełnia się też o inne produkty wyszczególnione poniżej. Menu diety opartej o witarianizm składa się w większości z węglowodanów, a jakieś 10-20% to białka i tłuszcze.

Surowe owoce i warzywa, gęste soki i przeciery

Ważne, by surowe warzywa i owoce były dojrzałe, bo tylko takie są lekkostrawne. Niedojrzałe produkty mogą powodować problemy trawienne i bóle brzucha.


Cenna i przydatna wskazówka na co dzień — warzywa warto namoczyć — wtedy lepiej się miksują i nadają się do zrobienia past. Do past warzywnych można dodać oleje tłoczone na zimno.

Nierafinowane oleje tłoczone na zimno

Takie zdrowe tłuszcze zawierają mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu — pomagają w pracy serca, zdolności umysłowej, a także wspomagają system odpornościowy. Zwłaszcza zalecany jest olej lniany, który zalicza się do najzdrowszych olejów.


Oleje rafinowane z kolei zakazane są w diecie witariańskiej, ponieważ rafinacja polega na oczyszczaniu oleju w bardzo wysokiej temperaturze.

Mleko i przetwory mleczne

Nabiał, jaja i przetwory mleczne są dozwolone na tej diecie, jednak uczulamy na produkty, których spożywanie niesie ryzyko zachorowania na salmonellę, na przykład mleko prosto od krowy niepoddane procesowi pasteryzacji.

Miód (zwłaszcza niepasteryzowany)

Tylko część witarian dopuszcza ten składnik w codziennej diecie witariańskiej. Niepasteryzowany miód — inaczej nierozgrzewany i naturalny to produkt, który zawiera wszystkie cenny właściwości prozdrowotne.

Jadalne odmiany grzybów - surowe

Urozmaiceniem posiłków będą grzyby. Pamiętaj jednak, że grzyby są ciężkostrawne, więc jeśli cierpisz na problemy trawienne, lepiej odpuścić spożywanie grzybów.


Grzyby jadalne na surowo:
– pieczarki,
– prawdziwki,
– boczniaki,
– kurki,
– trufle.

Kiełki roślin, nasiona roślin strączkowych, glony i wodorosty

Często przyrządzanym posiłkiem u witarian są świeże warzywa, na przykład marchew czy awokado otoczone w wodorosty — witariańskie „sushi”. Glony i wodorosty są źródłem wielu wartościowych mikro i makroelementów. Niestety wciąż są mało znane w polskiej kuchni, ale Azjaci zajadają się nimi na co dzień.


W diecie witariańskiej cennym składnikiem są też kiełki roślin, które można zakupić w sklepie lub wyhodować samemu. Zawierają mnóstwo witamin — A, B, D i E, a także wapń, żelazo, jod i miedź.

Orzechy, nasiona i pestki

Surowe orzechy zawierają dużo białka, błonnika i cennych witamin. Dostarczają organizmowi sporej ilości energii.

 

Co oprócz produktów pochodzenia zwierzęcego jest zakazane do spożywania w diecie witariańskiej?

W diecie nie dopuszcza się takich produktów jak: rośliny strączkowe, mąka, kasza, ryż czy pieczywo — nie są to produkty pochodzenia zwierzęcego, ale do ich przygotowania wykorzystuje się wysoką temperaturę, a spożywanie produktów poddanych obróbce termicznej jest zabronione.

zasady diety witariańskiej, dieta witariańska

Odmiany diety witariańskiej

Są różne warianty diety witariańskiej. Niektóre jeszcze bardziej restrykcyjne niż klasyczna wersja tego sposobu odżywiania.

Surowa dieta wegańska — witarianizm wegański

Zasady takie jak w diecie wegańskiej z tą różnicą, że nie można jeść produktów wysokoprzetworzonych oraz poddawać produktów obróbce termicznej.

Witarianizm wegetariański

To nic innego jak dieta wegetariańska, w której zakazane są produkty roślinne, które wymagały gotowania czy smażenia w wysokiej temperaturze.

Frutarianizm

Spożywanie surowych owoców.

Juicetarianizm

Sposób odżywiania polegający na piciu samych soków ze świeżych warzyw i owoców.

Sporutarianizm

Najbardziej radykalna z odmian diety witariańskiej — spożywa się same kiełki roślin.

Jadłospis diety witariańskiej

Zastanawiasz się jakie posiłki można przygotować według zasad tej restrykcyjnej diety? O nieco zmienionej wersji sushi już wspomnieliśmy. Inne dania zgodne z dietą witariańską (niektóre z uwzględnieniem produktów pochodzenia zwierzęcego, a niektóre według wariantu wege i wegan): tatar, ceviche, shake’i, chłodniki warzywne, sałatki oparte na produktach roślinnych, gazpacho, puddingi z nasion chia.

Przeciwwskazania do stosowania diety witariańskiej — czy to dieta, która zawiera wystarczającą ilość składników mineralnych?

Ten styl odżywiania jest bardzo restrykcyjny i niedoborowy. Odżywiając się według zasad tej diety, nie spełni się zapotrzebowania organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Długotrwałe stosowanie takiej diety powoduje pojawienie się wielu problemów zdrowotnych. Surową dietę witariańską można stosować w celu detoksu. Kilkudniowa dieta raw ułatwi oczyszczenie organizmu, a także zgubienie kilku zbędnych kilogramów.

Skutki uboczne witarianizmu

  • osłabienie organizmu, mniej energii do codziennego funkcjonowania,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • zły wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci,
  • erozja zębów (utrata szkliwa).


Pamiętaj, aby nie rozpoczynać żadnej nowej diety, zwłaszcza tak restrykcyjnej, bez konsultacji ze specjalistą.

Ostatnia aktualizacja