Rozpocznij Nowy Rok z naszym cateringiem dietetycznym! Zamów o 10% taniej z kodem 2023

Zdrowe odżywianie dla seniorów

Zdrowe odżywianie dla seniorów

Światowa Organizacja Zdrowia WHO szacuje, że zdrowie człowieka w aż 50% zależy od stylu życia, a więc przede wszystkim sposobu odżywiania oraz aktywności fizycznej. Oba czynniki mają niebagatelny wpływ na stan zdrowia seniorów. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się m.in. jakie są zasady zdrowego odżywiania osób starszych oraz jak zbilansowana dieta może polepszyć jakość życia seniorów. 

Żywienie osób starszych. Najważniejsze zasady diety dla seniorów

Najważniejsze zasady diety dla seniorów

Długie i szczęśliwe życie w dobrym zdrowiu jest marzeniem każdego człowieka. W osiągnięciu celu pomocna okazuje się właściwa higiena życia i zdrowe odżywianie dla seniorów. Regularny wysiłek fizyczny, przebywanie na świeżym powietrzu oraz odpowiednio zbilansowana dieta stanowią klucz do sukcesu. Dzisiaj w sposób szczególny przyjrzymy się zagadnieniu żywienia osób starszych. Z czego powinna składać się dieta seniora i jakich reguł należy przestrzegać? Poniżej znajdziesz krótką listę praktycznych zasad żywieniowych dla osób starszych.

  • Zaleca się spożywanie 4-5 posiłków dziennie w odstępie ok. 2-3 godzin. Jedzenie niewielkich posiłków w krótkich odstępach czasu ułatwia trawienie, a przy tym zapobiega napadom głodu. To też sprawdzony sposób na utrzymanie w miarę stałego poziomu cukru i cholesterolu.
  • Ważną rolę odgrywa właściwe komponowanie posiłków. W każdym daniu powinny znaleźć się źródła węglowodanów, tłuszczów oraz białka. Dzięki temu poszczególne składniki są łatwiej trawione i lepiej wchłaniane przez organizm.

Zalecane warzywa dla seniora

  • Codzienny jadłospis seniora powinien uwzględniać 5 porcji warzyw i owoców, najlepiej w stosunku 3:2. Wliczają się w to zarówno surowe warzywa i owoce, jak i produkty po obróbce termicznej, przeciery, soki itp. Naturalne składniki diety dostarczają organizmowi bogactwo witamin i składników mineralnych. Ponadto są doskonałym źródłem antyoksydantów oraz błonnika pokarmowego. Te pierwsze neutralizują działanie wolnych rodników, z kolei drugi wzmacnia pracę układu trawiennego.
  • W diecie seniorów bardzo ważną rolę odgrywa odpowiednie nawodnienie. Zalecane jest dzienne picie przynajmniej 2 litrów płynów, najlepiej wody mineralnej.
  • Jadłospis seniora nie może się obyć bez produktów bogatych w białka, tłuszcze i węglowodany. Najlepszym źródłem białka jest nabiał np. jogurty i kefiry, a także chude mięsa m.in. kurczak i indyk. Niezbędnych węglowodanów dostarczą organizmowi pełnoziarniste produkty zbożowe, z kolei tłuszcze najlepiej pozyskać z ryb, oliwy z oliwek lub olejów roślinnych.
  • Czego należy unikać w diecie dla seniorów? Niewskazane jest jedzenie żywności wysokoprzetworzonej, tłustych i smażonych potraw, alkoholu oraz nadmiernych ilości soli.

Przestrzeganie powyższych zasad diety dla seniora jest pierwszym krokiem do zbilansowanej diety, która wpływa korzystnie na stan zdrowia.

Wpływ diety na zdrowie. Dlaczego prawidłowe żywienie seniorów jest kluczem do zachowania witalności?

Wpływ diety na zdrowie seniora

Prawidłowe odżywianie seniorów ma niebagatelny wpływ na ich stan zdrowia. Wraz z upływem lat człowiek staje się coraz bardziej narażony na występowanie chorób cywilizacyjnych. Cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze i choroby układu krążenie to zaledwie początek długiej listy schorzeń. Zbilansowana dieta dla osób starszych w połączeniu z regularnym wysiłkiem fizycznym może w znacznym stopniu opóźnić, a nawet zapobiec pojawieniu się wymienionych chorób. Już wprowadzenie drobnych nawyków przynosi zauważalne rezultaty. To właśnie stopniowe zmiany uznawane są za najbardziej efektywne. Z czasem zdrowy tryb życia staje się normą i człowiek nie wyobraża już sobie powrotu do dawnych zwyczajów.

Zbilansowana dieta dla seniora

Zbilansowana dieta dla seniorów wpływa m.in. na poprawę wyników badań, a także na lepsze samopoczucie. W przypadku diety osób starszych należy zwrócić uwagę na przyjmowane leki. Niektóre z nich zmniejszają stopień wchłaniania składników odżywczych, co przekłada się na powstanie niedoborów. Przykładowo przy wielu antybiotykach trzeba uważać na poziom witaminy B6 i kwasu foliowego. Niektóre niedobory mogą okazać się zaskakujące, bowiem zwyczajowo są kojarzone z dziećmi i młodzieżą. Jednak także u osób starszych pojawia się zbyt niski poziom wapnia oraz witamin D i K. W wykryciu tego typu problemów pomocna okazuje się m.in. morfologia. Podstawowe badania krwi oraz konsultacja z lekarzem dadzą pewność, na co należy zwrócić uwagę przy komponowaniu odżywiania dla seniora.

Specjalistyczna dieta dla seniora. Jaka dieta jest najlepsza dla osób starszych?

Jaka dieta jest najlepsza dla osób starszych?

Jaka dieta jest najlepsza dla seniorów? Wśród często wymienianych propozycji pojawia się m.in. dieta niskotłuszczowa. Jej głównym założeniem jest eliminacja spożycia tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich tłuszczami roślinnymi. Nawet poranna jajecznica, smażona na oliwie zamiast na smalcu, ma niebagatelny wpływ na poziom cholesterolu w organizmie. Innym popularnym sposobem odżywiania jest dieta lekkostrawna. Jej zadaniem jest odciążenie układu pokarmowego. Przykładowo zamiast smażenia na głębokim tłuszczu wybiera się pieczenie potraw w piekarniku albo gotowanie na parze.

W przypadku wszystkich diet ważną rolę odgrywa ograniczenie spożycia soli. Jej nadmiar przyczynia się do zatrzymania wody w organizmie, a w konsekwencji do puchnięcia kończyn. Dużo zdrowszą alternatywą dla soli są aromatyczne zioła i przyprawy. Choć wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych zalecane jest dla większości osób, to wszelkie specjalistyczne diety powinny zostać skonsultowane z lekarzem lub dietetykiem. Dzięki temu zyskujesz pewność, że robisz dla organizmu wszystko to, co najlepsze.

Autor: Redakcja ZdrowyCatering. Artykuł sprawdzony przez dietetyka.

Inne ciekawe wpisy: